poniedziałek, 5 października 2020

"O niewoli babilońskiej Kościoła" (Von der babylonischen Gefangenschaft der Kirche, De captivitate Babylonica ecclesiae, praeludium)

Wydany w październiku 1520 roku traktat "O niewoli babilońskiej Kościoła" to jedno z czołowych pism programowych Marcina Lutra, w którym wittenberski profesor teologii zakwestionował po raz pierwszy naukę o siedmiu sakramentach, obowiązującą w Kościele Powszechnym od 1274 roku.

W odpowiedzi na "Kazanie o wielebnym sakramencie" (1519) doktora Lutra Augustin von Alveldt opublikował w Lipsku w czerwcu 1520  "Tractatus de communione sub utraque specie quantum ad laicos", atakując reformatorski pogląd o konieczności rozdawania Komunii pod dwiema postaciami, z winem (tzw. kielich osób świeckich). Luter postanowił początkowo nie odpowiadać na niego. Dopiero gdy Reformator dowiedział się o "Revocatio Martini Lutherii Augustiniani ad sanctam Sedem" autorstwa włoskiego dominikana Isidoro Isolaniego, który również był skierowany przeciwko nauczaniu Lutra, zajął oficjalne stanowisko. Z myślą o raczej uczonych czytelnikach napisał swój traktat po łacinie: "De captivitate Babylonica ecclesiae, praeludium" (WA 6, 484-573). Słowo „preludium” w tytule traktatu jest użyte ironicznie – dzieło staje się w ten sposób zapowiedzią dalszej krytyki papiestwa i duchowieństwa.

Marcin Luter kwestionuje w nim liczbę siedmiu sakramentów. Jego zdaniem są tylko trzy sakramenty: chrzest, pokuta (absolucja) i Wieczerza Pańska, chociaż na końcu traktatu przyznaje, że mogą istnieć tylko dwa sakramenty, ponieważ w przypadku pokuty nie ma widzialnego znaku (signum), który jest niezbędny do zreformowanego rozumienia sakramentu. Taka postawa wynika z zupełnie innego pojmowania tego słowa, o czym będzie niebawem w specjalnej etykiecie na blogu. Sakrament rozumiany przez Marcina Lutra to ustanowione przez Jezusa połączenie Słowa Bożego jako Obietnicy (promissio) i materialnej, widzialnej postaci znaku (signum). Sakramenty w tym ujęciu są widzialnymi środkami Łaski Bożej.

Doktor Luter przyjmuje podobnie rygorystyczne podejście do nauczania sakramentu, ze szczególnym uwzględnieniem Mszy Świętej. Reformator identyfikuje w niej trzy „stopnie niewoli”:

- po pierwsze wycofanie kielicha dla osób świeckich, w którym Luter pyta o argumenty Kościoła, aby z własnej inicjatywy zmienić nominację Chrystusa do jednej postaci zgodnie z obowiązującą od XII wieku doktryną o konkomitancji (chrześcijanie przyjmują tylko pod jedną formą - najczęściej chleba - zarówno Ciało jak i Krew Chrystusa);

- po drugie, doktryna przeistoczenia (transsubstancjacji), w której Luter widział krytykowaną przez niego arystotelejską naukę o rozróżnianiu formy i substancji. Warto przypomnieć, że Reformator krytykował nauki tego starożytnego filozofa już w swych dwunastu tezach filozoficznych przygotowanych na dysputację heidelberską w 1518 roku;

- po trzecie, nadużycie Mszy Świętej w rozumieniu jej jako Ofiary. Luter wyodrębnia swoje pojmowanie Wieczerzy Pańskiej na bazie kluczowych warunków: woli lub Obietnicy (promissio) i wiary. Przypisuje Obietnicę widzialnemu znakowi (komunikantom) i Słowu Chrystusa, czyli sakramentowi, aby człowiek mógł mieć Słowo bez znaku. Nauki tej nie należy źle rozumieć: Luter nie chce kwestionować przyjęcia Wieczerzy Pańskiej, a jedynie podkreśla centralne znaczenie Obietnicy (promissio) i wiary.

Jeśli chodzi o chrzest, Luter uważa go za stosunkowo niezmieniony przez Kościół. Ponownie stawia boską obietnicę i wiarę na pierwszym planie, a nie przyznaje nowy „habitus” (zwyczaj).

Podobnie jak w 95 tezach z 31.10.1517 Reformator uważa pokutę za powrót do chrztu. Ponieważ chrzest w swoim głębszym znaczeniu obejmuje śmierć i zmartwychwstanie, pokuta nie może go zastąpić. W tym kontekście Luter odwołuje się także do faktu, że ślubowanie mnicha ogranicza wolność człowieka udzieloną przez chrzest.

Wniosek: traktatem "O niewoli babilońskiej Kościoła" Marcin Luter zerwał także z Kościołem swoich czasów w nauczaniu sakramentów. Jako scenariusz wczesnego okresu Reformacji ma fundamentalne znaczenie dla ewangelickiego nauczania o sakramentach.


Podobieństwa i różnice „O niewoli babilońskiej….” i „Traktatu o dostojnym sakramencie świętego prawdziwego ciała Chrystusa i o wspólnocie” (1519; TUTAJ):

      A)   Podobieństwa:
- Wiara (fides) jest podstawą działania i pojmowania sakramentu

- Przyjmowanie Sakramentu Komunii pod dwiema postaciami (sub utraque) jest zalecane, a nie nakazane – tzw. młody Luter wzbrania się przed natychmiastowym jej wprowadzeniem do praktyk kościelnych

- katolicka nauka o transsubstancjacji (przeistoczeniu) jest niebiblijna (w Piśmie jest mowa o Prawdziwym Chlebie i Prawdziwym Winie), nielogiczna z uwagi na krytykowane przez Reformatora arystotelejskie różnicowanie formy i substancji, i niepotrzebnie zdogmatyzowana i podana jako prawidło wiary, mimo iż obowiązuje w Kościele od 1215 roku – jest konstruktem teoretycznym wprowadzonym na skutek nowego zdefiniowania Tradycji

- pojmowanie mszy świętej jako ofiary jest niebiblijne i niepotrzebnie uwydatnia rolę księdza przy przeistoczeniu

B)    Różnice:
- krytyka katolickich praktyk jest dużo silniejsza w 1520 w porównaniu z kazaniem z 1519: ma to związek z biografią Reformatora. Marcin Luter pisze „O niewoli…” w czasie, gdy otrzymał bullę papieską „Exsurge Domine” (TUTAJ) nakazującą mu odwołać postulaty w ciągu 60 dni

- w 1520 roku Luter formułuje bezpośredni związek pomiędzy Obietnicą (promissio) odpuszczenia grzechu, a wiarą i nie różnicuje już pomiędzy res (rzeczą), fides (wiarą), a signum (znakiem) jak ma to miejsce w traktacie z 1519: tym samym uwydatnia się jego przebudzenie reformatorskie (argument O. Bayera z 1970)

- w 1520 Reformator nie wspomina o Sakramencie jako wspólnocie z Jezusem Chrystusem i ze świętymi, jak ma to miejsce w 1519 roku

- sformułowany przez Doktora Lutra „Sakrament Chleba” (niem. Sakrament des Brotes) w traktacie z 1520 roku jest w zasadzie jedynym sakramentem, z którego wynikają chrzest i pokuta – w 1519 Luter rozróżnia nie tylko Sakrament Ołtarza

- msza święta jest zapowiedzią odpuszczenia win i grzechu, jako że Sakrament Ołtarza jest Nowym Przymierzem (=Testamentem), co wynika wprost ze słów prefacji „Ten kielich jest nowym przymierzem we krwi mojej, która za was będzie wylana" (por. Łk 22,20 i 1Kor 11,25), w którym udział mają wszyscy wierzący (1520)

Literatura:

1. https://lutheranreformation.org/history/the-babylonian-captivity-of-the-church/ Lutheran Reformation. 2016-01-12. Retrieved 2019-11-13.

2. B. K. Holm, De captivitate Babylonica ecclesiae, praeludium. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff (Hrsg.), Das Luther-Lexikon, 2015, 153-154.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz