„Traktat o dostojnym sakramencie świętego prawdziwego ciała
Chrystusa i o wspólnocie” należy do trzech tego typu pism mówiących o
sakramentach (pokuty, chrztu i Wieczerzy Pańskiej) zadedykowanych księżnej-wdowie Margarethe von Braunschweig-Lüneburg, które wydano w pierwszej połowie
grudnia 1519. Określenie „sermon” nie oznacza tutaj kazania, a raczej rozprawę
naukową. Pierwotny podtytuł traktatu wydanego w Wittenberdze przez Johannesa
Grünenberga (1519) był skierowany do większej grupy adresatów: „Fur die Leyen”
(dla osób świeckich). Edycja Weimarska (WA) zawiera 16 dodruków tego pisma do
1525 roku (WA 2, 739-741). W 1524 ukazało się jego łacińskie tłumaczenie wydane
przez Thomasa Wolfa w Bazylei.
Doktor Luter porusza kwestię sakramentu ciała Chrystusa (Wieczerzy
Pańskiej, Sakramentu Ołtarza) w 22 akapitach, a w 5 – zagadnienie braterstwa,
wspólnoty. Wg Reformatora podczas Sakramentu Ołtarza buduje się mistyczna więź pomiędzy Chrystusem, świętymi (zmarłymi i żyjącymi wiernymi), a osobą przystępującą do sakramentu. Taki koncept jest widoczny w dziele „Theologia deutsch” niemieckiego teologa i mistyka z XIV wieku – Jana Taulera. Z tej mistycznej jedności wynikają konsekwencje dla każdego wiernego: bycie miłosiernym względem siebie tak jak miłosierny jest dla nas Chrystus, co przekłada się w codziennej pomocy bliźniemu: wsparcie ubogich, budowanie wzajemnych relacji w oparciu o szacunek itd. To jest widoczne znaczenie wypływające z wiary w prawdziwość Sakramentu Ołtarza udzielanego pod postacią konkretnych znaków: Prawdziwego Chleba i Prawdziwego Wina.W wydaniach wittenberskich (J. Grünenberg) od roku 1520 tekst
traktatu jest uzupełniony epilogiem zalecającym (nie nakazującym) udzielanie go
pod dwiema postaciami (sub utraque): Chleba i Wina.
Traktat opisuje sakramentologię Lutra (znak, znaczenie, wiara) w
kontekście Sakramentu Ołtarza ze związkiem przyczynowym pomiędzy nowo
rozumianym sakramentem, a pragnieniem jego udzielenia. Niezależnym kluczowym
komunikatem jest podkreślenie relacji: tak jak Chrystus, wszyscy święci i żyjący
chrześcijanie przyznają się za każdego przeciwko strachowi (niewierze) i dla
zbawienia duszy, tak dla każdego z osobna musi stać się osobistą prośbą dobro
Chrystusa i wszystkich świętych. Uderzające w traktacie są: docenianie roli kapłana
(akapity 2, 6 i 22), Marii (akapit 10), mszy (akapit 18) i akceptacja
Sakramentu Ołtarza pod jedną postacią (akapit 3 i 22) - w tym traktacie sub utraque jest jedynie zalecane, a nie nakazane.
Marcin Luter krytykuje w ówczesnym pojmowaniu wspólnoty łakomstwo,
hulanki i temu podobne, a przede wszystkim przekonanie, że ratunek człowieka
przez Chrystusa i sakrament jako taki stoją z sobą w sprzeczności. Wittenberski
Reformator zaleca tworzenie wspólnoty opartej na wzajemnej pomocy, dla wspólnego
dobra mającego źródło we wspólnocie z Chrystusem. Tekst w oryginale jest dostępny na kartach Weimarany: WA 2, 742-758.
Przeciwnicy reformacji krytykowali traktat m.in. z uwagi na zalecanie
udzielania Wieczerzy Pańskiej pod dwiema postaciami (sub utraque).
Literatura:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz