Portret Erazma w wykonaniu H.Holbeina Młodszego, 1523. |
Ten
niderlandzki filolog, filozof, propagator kultury antycznej, jeden z czołowych
humanistów renesansu zwany księciem humanistów był nieślubnym synem Rogera
Gerarda, który później został katolickim duchownym i Margaret, córki lekarza z
Zevembergu. Wcześnie osierocony, w 1487 wstąpił do klasztoru augustianów, gdzie
przebywał pięć lat. W 1492 przyjął święcenia kapłańskie. Następnie za
pozwoleniem władz duchownych opuścił klasztor i został sekretarzem biskupa
Henryka von Bergen w Cambrai. W 1495 wyjechał do Paryża, później do Anglii,
gdzie zawarł przyjaźń z Tomaszem Morusem oraz interpretatorem Biblii, Johnem
Coletem. W 1506 uzyskał doktorat z teologii w Turynie. Erazm nie sprawował
swego kapłańskiego urzędu, wcześnie zrzucił szaty zakonne i kapłańskie. Dopiero
24 lata po tym fakcie wniósł prośbę o papieską dyspensę.
Głosił, że
człowiek z natury jest dobry, zło zaś pochodzi z niewiedzy. W swoich dziełach
krytykował przywary społeczne, takie jak przekupstwo, hipokryzja, rozwiązłe
obyczaje kleru. Najsławniejsza jego rozprawa „Pochwała głupoty” jest satyrą na ówczesne społeczeństwo.
Namawiał, aby Pismo Święte było czytane przez osoby świeckie w języku
narodowym.
Poglądy
pedagogiczne Erazma charakteryzują się ciepłem i serdecznością względem dzieci
i młodzieży. Sprzeciwiał się on szkole takiej, jaka istniała, zwłaszcza
surowemu traktowaniu uczniów przez nauczycieli. Nie podobały mu się również
treści i metody nauki szkolnej. Uważał, że nauka w szkole ma być przyjemna dla
dziecka, sprawiać radość, inspirować. Przekonywał, że kształcenie powinno
opierać się na językach klasycznych – łacinie i grece, a historia, geografia,
matematyka powinny pełnić rolę służebną w stosunku do literatury.
Jeszcze
przed wystąpieniem ks. Marcina Lutra głosił poglądy zbliżone do reformacyjnych.
Szydził ze średniowiecznej pobożności, ze średniowiecznych podręczników, takich
jak np. „Mammotrectus super Bibliam”, na których kształcili się duchowni.
Pragnął
wydać własny przekład Nowego Testamentu na łacinę, jednak nie mógł znaleźć
wydawcy. Przygotował więc Nowy Testament grecko-łaciński (tekst łaciński to
jego własny przekład). Wydanie to wzbudziło zainteresowanie prawdami wiary
pierwotnego Kościoła i przyczyniło się do zakwestionowania wielu katolickich
doktryn, przez co wywołało szerokie kontrowersje. Umożliwiło ono także drogę do
przekładów Biblii na języki narodowe. Jednym z nich był niemiecki przekład
Nowego Testamentu przygotowany przez Marcina Lutra. Erazm zachęcał osoby
świeckie do czytania Pisma Świętego i popierał działalność Reformatora. W
liście do elektora saskiego Fryderyka III Mądrego pisał, że „grzechem” Lutra
jest to, iż „naruszył tiarę papieża i brzuchy mnichów” a w liście do papieża
Leona X nazwał wittenberskiego Reformatora „potężną trąbą ewangelii prawdy”. Erazm
i Doktor Marcin nigdy nie poznali się osobiście. Od 1519 roku korespondowali z
sobą z różną częstotliwością. W późniejszym okresie Erazm poróżnił się z Lutrem
w kwestii wolnej woli człowieka, pozostał jednak zwolennikiem reform w Kościele
oraz nawoływał do powrotu do nauki Chrystusa.
Z powodu
swoich poglądów naraził się na ostrą krytykę władz Kościoła katolickiego. W
wielu miejscach Europy zwalczano rozpowszechnianie jego dzieł, palono je na
stosie, jego samego zaś oskarżano o herezję (na jego pogrzebie nie zjawił się
żaden katolicki duchowny). Papież Paweł IV w 1559 zaliczył wszystkie jego
dzieła do pierwszej kategorii ksiąg zakazanych. Sankcje te zostały kilka lat
później częściowo złagodzone przez Sobór Trydencki nadal jednak większość z
tych dzieł podlegała mniej lub bardziej restrykcyjnej cenzurze. Jednak nie
wszyscy hierarchowie byli mu nieprzychylni. Do jego przyjaciół zaliczał się
m.in. kardynał Jan Fisher (przyszły święty). W 1535 roku papież Paweł III
proponował mu nawet godność kardynalską. Erazm odmówił przyjęcia tej nominacji
z uwagi na zły stan zdrowia.
Literatura:
2. J. Huizinga, Erasmus und Luther: Europäischer Humanismus und Reformation, 2016, 157.
3. W. Ribhegge, Erasmus von Rotterdam, 2010, 17.
4. J. D. Tracy, "Desiderius Erasmus Biography & Facts". Encyclopedia Britannica. Encyclopedia Britannica. Retrieved 29 May 2018.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz