Albrecht Dürer, portret Filipa Melanchtona z 1526 roku |
Rycina monogramisty I.B. (prawdopodobnie Georg Pencz) przedstawia portret Melanchtona w profilu 3/4 z 1530 roku, patrzącego w prawo z otwartym kapeluszem i szerokim rondem osadzonym pod kątem. Ponownie można założyć, że zastosowano metodę przedstawienia Filipa po jego śmierci. Kartusz inskrypcyjny z łacińską dewizą Rz 8,31 identyfikuje Melanchtona jako reformatora, a ten sam grawer, tworząc lewostronny portret Lutra, wyprzedził podwójne portrety reformatorów, do których warsztat Cranacha opracował później.
Hans Holbein Młodszy, 1535 |
Hans Holbein Młodszy wykonał portret kapsułowy Melanchtona (obecnie Muzeum Krajowe Dolnej Saksonii w Hanowerze) około 1535 roku, prawdopodobnie dla angielskiego klienta. Nawiązuje do ryciny Dürera, ale używa koloru do wizualizacji zarówno zewnętrznego wyglądu, jak i wewnętrznego świata Melanchtona. Ponieważ Holbein i Melanchton nigdy nie spotkali się, artysta najwyraźniej wykorzystał wcześniejsze portrety reformatora. Kiedy w XVIII wieku w londyńskim Pałacu Kensington znaleziono grupę rysunków Holbeina, ktoś napisał później imię Melanchton na portrecie młodego mężczyzny w berecie. Rysy twarzy tego mężczyzny zostały również przedstawione na portretach Melanchtona z XVIII i XIX wieku. Century otrzymany na przykład na akwafortach Richarda Daltona.
Portrety Melanchtona z warsztatu Cranacha znane są dopiero od 1532 roku. Obrazy panelowe mają różne typy. Melanchtona można zobaczyć w czarnym stroju profesora, początkowo z odkrytą głową, potem w latach 40. XVI wieku z beretem. W rękach trzyma czasem zwój (Confessio Augustana) lub otwartą księgę. Stary Melanchton charakteryzuje się tym, że kozia bródka stała się pełną brodą i nosi teraz białą koszulę, czerwony dublet, a na wierzchu otwartą, czasem obszytą futrem szatę. Zapewne wszystkie te obrazy, powstające w seriach, zostały połączone z wizerunkiem Lutra jako portrety podwójne.
Heinrich Aldegrever, 1540 |
Friedrich Hagenauer, 1543 |
Podczas pobytu Melanchtona w Kolonii w 1543 roku Friedrich Hagenauer wykonał dwa wysokiej jakości portrety medalowe. Przedstawiają reformatora z profilu, zwróconego w lewo. Na odwrocie można przeczytać werset psalmu (Ps 37,37). Od XVIII wieku rocznice Reformacji dały początek wybijaniu medali Melanchtona według wzoru Hagenauera.
Literatura:
M. L. Weigel, Melanchthon-Bildnisse in Geschichte und Gegenwart. In: G.Frank (Hrsg.), Philipp Melanchthon: Der Reformator zwischen Glauben und Wissen, 2017, 73-96.
Literatura:
M. L. Weigel, Melanchthon-Bildnisse in Geschichte und Gegenwart. In: G.Frank (Hrsg.), Philipp Melanchthon: Der Reformator zwischen Glauben und Wissen, 2017, 73-96.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz