środa, 30 sierpnia 2023

Reformacja – prolegomena


Reformacja to ruch o charakterze religijno -polityczno-społecznym zapoczątkowany przez doktora Marcina Lutra w XVI wieku, mający na celu odnowę chrześijaństwa. Był reakcją na negatywne zjawiska, które miały miejsce w katolickiej hierarchii kościelnej, a także stanowił opozycję do katolickiej doktryny dogmatycznej.

1. Reformacja jako odkrycie Antychrysta

- „Passional Christi und Antichristi” (WA 9,677-715) powstał w 1521 roku w Wittenberdze. W tym czasie rozpoczęła się polemika antypapieska za pomocą grafiki. Papież nie jest przedstawiany jako reprezentant Chrystusa, ale jako jego oponent, jako „antychryst” dotknięty zepsuciem i grzesznością.

- 1617: koncept ujawnienia Antychrysta przez Marcina Lutra w stulecie opublikowania 95 tez

- 1618: wybuch wojny trzydziestoletniej, konfliktu zbrojnego o podłożu konfesyjnym (wyznaniowym)

- 1817:

A) Unia Pruska wspierana przez Fr. Scheiermachera

= wspólne świętowanie Eucharystii Kościołόw Luterańskiego i Reformowanego w Berlinie w przeddzień Święta Reformacji

B) konfesyjne przebudzenie

Claus Harms opublikował 95 własnych tez w 1817 roku wraz z kopią tez Lutra w trzechsetną rocznicę Reformacji. W swoich tezach Harms zaatakował teologiczny racjonalizm jako rozum bożka, który został postawiony na miejscu Boga. Ponadto odrzucił także Związek Pruski między Kościołem Luterańskim a Kościołem Ewangelicko-Reformowanym w celu utworzenia Kościoła Ewangelickiego w Prusach, który był obsługiwany przez króla pruskiego. Jego celne tezy wywołały powstanie licznych pism polemicznych przez racjonalistycznych pastorów Friedricha Marquarda Meyera i Jaspera Boysena, ale także wspierają m.in. B. von Behrendsa i Twestena. Tak zwany spór tez 1817-1819 uczynił z Harmsa założyciela rodzącego się Nowego Luteranizmu.

- 1917: Marcin Luter jako bohater narodowy pocieszający strapionych I wojną światową Niemcόw

A) Karl Holl: Odkrycie Nauki o Usprawiedliwieniu z Wiary to radykalne rozstanie z teologią średniowiecza

B) Uwydatnienie doniosłej roli Marcina Lutra w procesie powstawania czasόw nowożytnych

- 2017: lokowanie produktu?

Luther Mobil

Piwo Luter

Skarpety Luter

D) Nabożeństwa pojednawcze Ewangelickiego Kościoła w Niemczech (EKD) z niemieckim Kościołem Rzymskokatolickim

2. Wyznaniowy wzór interpretacji Reformacji

- Kościόł rzymskokatolicki: Reformacja jako „podział” chrześcijaństwa zachodniego

- Kościoły ewangelickie: Reformacja jako przyczynek do powstania własnej pobożności

3. Przymiotnik „reformatorski”:

- silnie nawiązuje do działalności Marcina Lutra jako pioniera Reformacji XVI wieku;

- ma charakter jakościowy i normatywny;

- zakłada jedność ruchu reformacyjnego, co jak wiemy jest jedynie w niektórych aspektach prawdziwe (np. zasady sola, powszechne kapłaństwo wiernych) – mamy bowiem do czynienia z reformacją wittenberską i szwajcarską (H. Zwingli w Zurychu i J. Kalwin w Genewie), z ruchami wolnokościelnymi (anabaptyzm) itd.

4. Reformacja opisowo-analitycznie

Proces obejmujący wszystkie obszary życia społecznego w XVI wieku, ktόry prowadził do powstania Kościołόw ewangelickich, a tym samym do końca chrześcijaństwa łacińskiego.


5. Reformacja jako epoka?

A) Programowy podział na ewangelicyzm tradycji augsburskiej (luteranizm) i ewangelicyzm reformowany (kalwinizm, zwinglianizm)

B) Kroki o charakterze: prawnym (zmiany w rolnictwie, rewolucja medialna – druk książek: jedna trzecia rynku drukarskiego w XVI wieku to dzieła Marcina Lutra)

Prόba traktowania Reformacji w kategoriach epoki jest sensowna, ale programowy podział należy badać, uwzględniając lokalną specyfikę.


6. Reformacja w świadomości niemieckiej:

Leopold von Ranke (1795-1886) - wprowadził do historiografii metody badawcze polegające na krytycznej analizie źródeł i ich obiektywnym badaniu

Heinrich Gotthardt von Treitschke (1834-1896) - historyk, publicysta polityczny i apologeta Prus, Bismarcka i dynastii Hohenzollernόw, wielokrotnie podkreślał heroizm Lutra.


7. Reformacja jako etap przedmodernistyczny, przyczułek nowoczesności

8. Reformacja jako początek nowożytności

A) Karl Holl i „renesans Lutra”

- Protestantyzm jako „wyznanie sumienia“

- Luter jako prowodyr indywidualnej relacji z Bogiem

9. Reformacja w kontekście socjalno-historycznym w Zachodnich i Wschodnich Niemczech

- Reformacja jako „fenomen miejski” („urban event”): Dickens, Moeller

- „Wczesna rewolucja burżuazyjna” (Frühbürgerliche Revolution) w Niemieckiej Republice Demokratycznej, szczegόlnie działalność Tomasza Müntzera

10. Reformacja jako czas pomiędzy średniowieczem, a ortodoksją protestancką

A) Thomas Kaufmann (1962) – historyk Kościoła z Uniwersytetu w Getyndze:


- Reformacja jako przewrót: początek nowożytności jako epoka pluralizmu

- Średniowiecze jako punkt wyjścia dla Reformacji

- Religia jako tylko jeden z czynnikόw umożliwiający wprowadzenie idei reformacyjnych (kontekstualizacja Reformacji)


B) Volker Leppin (1966) - historyk Kościoła z Uniwersytetu Yale, wcześniej dziekan Wydziału Teologii Ewangelickiej w Tybindze

- Reformacja wynik transformacji dokonujących się w średniowiecznych społeczeństwach

W Reformacji zmiana konfiguracji stanowisk i pozycji następuje poprzez atrybucję. Spośród wielu różnych czynników religia ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia tego, co się dzieje.

11. Biegunowości w Kościele Zachodnim w późnym średniowieczu (celem zrozumienia tego czasu z perspektywy reformatorskiej)

A) Model różnicowy (Differenzmodell):

H. S. Denifle (strona katolicka): Luter poniósł porażkę w monastycznej pobożności, ktόrej nie rozumiał

K. Holl: Luter ugruntował nowożytność

B) Model dekadencyjny (Dekadenzmodell):

J. Lortz, E. Iserloh (strona katolicka): Luter pokonał katolicyzm, ktόry nie był katolicyzmem (Kościόł tradycji rzymskiej definiuje się jako rzymskokatolicki od 1546 roku, soboru w Trydencie); Luter pozostaje usprawiedliwiony, ale nie luteranizm

C) Model kulminacyjny (Kulminationsmodell):

B. Moeller (strona ewangelicka): pόźne średniowiecze był jednym z najbardziej pobożnych czasόw chrześcijaństwa; Reformacja to zmiana ilośiych zmian w jakościowe

D) Model przełomu (Bruchmodell):

Th. Kaufmann: Luter jako czołowa postać ruchu reformacyjnego, bez ktόrej nie miałby szans powodzenia

E) Model polaryzacyjny (Polaritätenmodell)

V. Leppin: pόźne średniowiecze cechują liczne napięcia na płaszczyznach:


- centralizacja kontra decentralizacja

Papież jako następca świętego Piotra kontra sobory powszechne


- klerykalizm kontra zaangażowanie osόb świeckich

Duchowieństwo skupia się na Eucharystii w świetle nauki o konkomitancji, a osoby świeckie domagają się częstszego głoszenia kazań


- zewnętrzność kontra wewnętrzność

Handel odpustami, pielgrzymki i inne formy pobożności kontra indywidualna relacja z Bogiem


Literatura:

1. I. Scheitler, Lutherus redivivus. Das Reformationsjubiläum 1617: Mit einem Ausblick auf das Jubiläum 1717, Jahrbuch für Liturgik und Hymnologie, 2016 (55), 174-215.

2. L. Hein, Claus Harms. In: TRE, Bd.14, 1985, 447–449.

3. V. Leppin, Die Reformation, 2017, 13-15.

4. V. Leppin, Martin Luther, 2017, 66-72, 84f.

5. Ch. Galle, Die Reformation als Sprachereignis. Martin Luther, die Reformation und die Entwicklung einer deutschen Volkssprache. NR. 11, November 2016.

6. A. Pettegree, M. Hall, The reformation and the book. A reconsideration. In: The Historical Journal, 2004 (47), 785–808.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz