Ł. Cranach Starszy, Marcin Luter jako mnich augustiański, 1520. |
Napisany w ciągu kilku tygodni manuskrypt pisma (WA 6, 406-469) ukazał się 5 sierpnia 1520 w stosunkowo wysokim nakładzie 4000 egzemplarzy. W krótkim czasie pojawiło się 14 przedruków, które pojawiły się nie tylko w Wittenberdze, ale także w Augsburgu, Bazylei, Lipsku, Monachium i Strasburgu.
Sklasyfikowanie pisma do szlachty z traktatem " O wolności chrześcijanina" i pisma "O niewoli babilońskiej Kościoła", czasem także z pismem "O dobrych uczynkach" do grupy programowych pism nie pochodzi od samego Lutra, ale zostało podane dopiero w XIX wieku.
Powstanie pisma
List Lutra do Georga Spalatina z początku czerwca 1520 wspomina o planie napisania listu do nowo wybranego cesarza Karola V i szlachty. Podczas gdy Luter pracował nad publikacją "Do chrześcijańskiej szlachty narodu niemieckiego", dowiedział się o wyniku swojego procesu o kacerstwo w połowie lipca i prawie w tym samym czasie ukończył "Kazanie o Nowym Testamencie", które wydrukował Grunenberg. Wydrukowanie pisma "Do chrześcijańskiej szlachty..." zlecono Melchiorowi Lotterowi z Lipska, informacje o którym można znaleźć w etykiecie Lipsk. Stresująca sytuacja życiowa doktora Lutra, w oczekiwaniu na orzeczenie procesu o kacerstwo stanowi tło opracowania tego traktatu. Odnowiciel Kościoła zadedykował to pismo koledze z Uniwersytetu w Wittenberdze Nikolausowi von Amsdorfowi.
Impulsem do ostrej krytyki papiestwa w traktacie było działanie Ulricha von Huttena. W 1517 opublikował on pracę włoskiego humanisty Lorenza Valli, w której udowodnił, że "darowizna Konstantyna" - dokument, na podstawie którego powstała władza papieży nad światem, to fałszerstwo. Luter przeczytał wydanie tego dokumentu na początku 1520 i tym samym utwierdził się w podejrzeniu, że papież jest Antychrystem. Badania wykazały, że kontakty Lutra z rycerstwem cesarskim nasiliły się od wiosny 1520 roku. Wittenberski teolog utrzymywał kontakt z Franzem von Sickingen i Hansem von Taubenheim.
Kolejnym historycznym tłem powstania traktatu jest umocnienie władzy papieża dzięki dekretowi Pastor aeternus gregem powstałemu w 1516 roku podczas V soboru laterańskiego, w myśl którego papież miał autorytet nad soborem powszechnym i mógł doprowadzić do skończenia obrad. Ta jawna próba centralizacji Kościoła zakończyła trwające od 1415 roku starania o przebiegunowanie władzy. 6.4.1415 w dokumencie Haec Sancta stwierdzono, ze władza soboru powszechnego pochodzi nie od papieża, a od Chrystusa.
Tekst traktatu pokazuje ślady szybkiego ukończenia, więc autor ostatecznie go nie poprawił. Pierwsze wydanie ukazało się w Wittenberdze 5 sierpnia 1520 roku, dokładnie 500 lat temu. 4000 egzemplarzy zostało wyprzedanych po trzech dniach. W sumie piętnaście wydań ukazało się w języku niemieckim, a dwie w języku włoskim. Historyk Kościoła ewangelickiego Martin H. Jung szacuje łączny nakład na 68 000 egzemplarzy. Pismo "Do chrześcijańskiej szlachty narodu niemieckiego o poprawie stanów chrześcijańskich" pokazuje subtelności językowe i stylistyczne, takie jak klimax, anafory (celowe powtórzenia) i rozbudowany system synonimów.
Literatura:
1. M. H. Jung: Luthers Aufruf „An den christlichen Adel“ (1520) und seine Folgen. Göttingen 2018, S. 65–66.
2. Th. Kaufmann: An den christlichen Adel deutscher Nation von des christlichen Standes Besserung. Tübingen 2014, 12–13.
3. H. Walz: Martin Luther. In: Stephan Füssel (Hrsg.): Deutsche Dichter der frühen Neuzeit (1450-1600): Ihr Leben und Werk, Berlin 2013, 332 ff.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz