W tym okresie doktor Luter jest postrzegany jako mało
autorytatywny i niezatwardziały w poglądach. Dopiero późniejsze etapy jego życia,
abstrahując od pojedynczych kontrowersji, jak np. pisma o Żydach, uformowały
luteranizm na płaszczyźnie teologicznej. W związku z tym faza „młodego Lutra” jest
zarówno przedmiotem idealizacji, jak i polemiki, a tym samym wysoce
kontrowersyjną dziedziną badań. Chodzi o trudności metodyczne u „młodego Lutra”.
Z jego dzieciństwa i młodości, jak i z pierwszych lat życia klasztornego nie
zachowało się wiele źródeł. Korzysta się raczej ze wspomnień Reformatora i ogólnej
wiedzy o epoce. „Stary Luter” podkreśla, że okres jego młodości był etapem błądzenia
(WA 40 I, 134, 3f.). W literaturze naukowej brak jest krytycznych źródeł mogących
wnieść nowe aspekty badawcze. Te można pozyskać dzięki badaniom życiorysów osób
współczesnych Reformatorowi przy jednoczesnej krytycznej literaturze dzieł
Lutra. Relatywnie pewnym punktem wyjściowym do badania tej fazy życia jest początek
jego kariery jako wykładowcy w Wittenberdze (1513). Ok. 1900 roku dyskutowano o
wykładach Reformatora o listach do Rzymian i do Hebrajczyków kontekście „młodego”
i „dojrzałego” Lutra, jednak te dwa modele stoją z sobą w opozycji.
„Kontrastująca interpretacja” polega albo na idealizowaniu, albo
na zupełne krytycznym podejściu do tej fazy biografii Reformatora. Pietysta
Gottfried Arnold stawiał „młodego Lutra” za przykład do naśladowania w
przeciwieństwie do zatwardziałego w stanowisku „starego Lutra”, krytykując tym
samym ówczesną zatwardziałość poglądów. Sam Reformator dał podwaliny do takiego
pojmowania tego okresu w przedmowie jego łacińskich dzieł z 1545 roku (WA 54,
179-187). Sugerowany przez niego gwałtowny przełom był jedynie czymś dobrym, bo
zakończył „jeszcze” katolicki etap w jego życiu, a reformatorskie przebudzenie
stanowiło fundament do rozwoju ruchu Odnowy Kościoła.
W ramach „ewolucyjnej interpretacji” „młodego Lutra”, zapoczątkowanej
przez katolickich teologów na początku XX wieku (Heinrich Suso Denifle,
Hartmann Grisar) transformacja pobożności mnicha z Wittenbergi stała się
punktem wyjściowym do krytycznej oceny działań Kościoła Powszechnego. W
odpowiedzi na nią strona ewangelicka (H. Obermann) podkreśliła inspirujące działanie
teologii późnośredniowiecznej na rozwój Reformatora. W tym kontekście uwydatnia
się raczej silny przełom z trwającymi w czasie transformacjami (Leppin) aniżeli
pojedyncze wydarzenia mogące mieć wpływ na reformatorskie formowanie się
(Hamm).
Jak widać okres „młodego Lutra” podlega kompleksowej analizie mającej
swe źródła zarówno w biografii Reformatora, a także historii pierwszej połowy
XVI wieku. Modele kontrastujące ukazują postać Lutra, która polaryzując, daje świadectwo
o sobie. Modele ewolucyjne postrzegają ten etap jako czas kształtowania się w
oparciu o wiele czynników, o czym pisał sam Luter. Z tej perspektywy wyłania się
obraz „młodego Lutra” nie jako złożonego balastu, a raczej jako dającego siłę
korzenia, który inspirował do dalszego rozwoju.
Literatura:
1. H. Obermann, Werden und Wertung der
Reformation, 1979.
2. Th. Kaufmann, Der Anfang der Reformation,
2012.
3. J. Fried, Der Schleier der Erinnerung, 2012.
4. V. Leppin, Der "junge Luther". In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff, Das
Luther-Lexikon, 2015, 327-329.
5. N. E. M. Pedersen, Den unge Luther: En biografi, 2019, 45-99.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz