Huldrych Zwingli |
W 1524 roku Zwingli zanegował dogmat o rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii, interpretując ją czysto symbolicznie (memorializm), przez co popadł w konflikt z Lutrem. Tym samym zwrócił na nowo uwagę chrześcijan, że Wieczerza Pańska jest także wspólnotowym posiłkiem. W kazaniach w zurychskim kościele Grossmünster nawoływał do zniesienia mszy świętej, usunięcia z kościołów ołtarzy i obrazów, uznania Pisma Świętego za jedyne źródło wiary, a także postulował wprowadzenie języka narodowego do liturgii oraz sekularyzację majątków zakonnych, których bogactwa miały być przeznaczone na pomoc biednym i rozwój szkolnictwa. Największych zwolenników znalazł w Bazylei, Zurychu i Bernie. 19 kwietnia 1524 Zwingli poślubił 33-letnią wdowę Annę Reinhart, z którą żył jeszcze przed zawarciem małżeństwa.
Huldrych Zwingli został pojmany podczas walki ze szwajcarskimi katolikami w trakcie bitwy pod Kappel. Przed śmiercią oferowano mu darowanie życia o ile przystąpi do spowiedzi. Kiedy odmówił, został zabity mieczem 11 października 1531. Następnie jego ciało zostało poćwiartowane i spalone.
Swoją naukę przedstawił w dziele „O prawdziwej i fałszywej religii" (1523). Jego spadkobiercą duchowym stał się Jan Kalwin.
1. U. Gäbler, Huldrych Zwingli. Eine Einführung in sein Leben und sein Werk, 2004, 29-35.
2. O. Chadwick, The Early Reformation on the Continent, 2001, 35.
3. T. Straumann, Die profitabelste Niederlage der Schweizer Geschichte. In: Tages-Anzeiger. 17. März 2014.
4. W. P. Stephens, Zwingli: An Introduction to His Thought, 1992.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz