Marcin Luter nawiązuje do przykazania Bożego, którego muszą przestrzegać władze świeckie, którym powierzono zadania wychowawcze. Kościół i w wielu przypadkach rodzice nie wypełnili tego nakazu. Treści edukacyjne mają podłoże teologiczne: cała nauka, przede wszystkim filologia i gramatyka, służy jednemu celowi - interpretacji Pisma Świętego w celu ukierunkowania wszelkich działań w życiu zgodnie z wolą i przykazaniem Boga (hermeneutyka). W świetle Słowa Bożego Luter widzi spór o konieczność edukacji szkolnej jako konsekwencję opozycji ciała i ducha, sformułowanej w terminologii Pawła z Tarsu, a więc w wymiarze bardzo zasadniczym. Właściwa edukacja jest kluczem do zachowania i dalszego rozwoju całej społeczności:
„Nawet gdyby, jak powiedziałem, nie było dusz, a szkoły i języki nie byłyby w ogóle potrzebne ze względu na Pismo Święte i Boga, już samo to byłoby wystarczającym powodem, aby wszędzie mieć najlepsze szkoły dla chłopców i dziewcząt : że świat potrzebuje dobrych, wykwalifikowanych mężczyzn i kobiet, aby utrzymać swój światowy status na zewnątrz; aby mężczyźni mogli dobrze rządzić krajem i jego mieszkańcami, a kobiety mogły wychowywać i utrzymywać dom, dzieci i służbę w należytym porządku. Teraz tacy mężczyźni muszą wyrosnąć z chłopców, a takie kobiety muszą wyrosnąć z dziewcząt. Dlatego jest to kwestia właściwego nauczania i wychowywania chłopców i dziewcząt.” (WA 15, 44, 24-33)
Marcin Luter opowiada się ostatecznie za typem szkoły odpowiednim dla rozwoju i rozwoju osobistego dzieci. Ma zapewnić podstawowy poziom edukacji, który pomoże chłopcom i dziewczętom w wykonywaniu obowiązków służbowych. Osobom uzdolnionym należy zapewnić szczególne wsparcie.
Działalność wychowawcza człowieka uwikłana jest w napięcie pomiędzy obietnicą usprawiedliwienia a wciąż aktualnym przykazaniem Bożym, jak Luter rozwija w żądaniach indywidualnych. Widzi w nich oczywiście nie tylko aktualne kontrowersje, ale także zasadnicze kwestionowanie realizacji woli Bożej zgodnie z ewangelią. Dla Lutra o teologicznym uzasadnieniu wychowania decydują w istocie korzyści, jakie przynosi on indywidualnemu wierzącemu, a także jego praktyka zawodowa w Kościele chrześcijańskim i wspólnocie politycznej.
„Do radnych wszystkich miast niemieckich krajów” znajduje się na kartach Edycji Weimarskiej w tomie 15 (WA 15,27-53).
Literatura:
1. WA 15,27-53.
2. H. Schluß, Reformation und Bildung – Ein Beitrag zur Dekonstruktion des protestantischen Bildungsmythos in der Auseinandersetzung mit der Ratsherrenschrift Martin Luthers. In: R. Koerrenz, H. Schluß (Hrsg.): Reformatorische Ausgangspunkte protestantischer Bildung. Orientierungen an Martin Luther, 2011, 7-30.
3. DINKEL
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz