Przesłuchanie doktora Marcina Lutra przed cesarzem Karolem V
Habsburgiem na Sejmie Rzeszy (Reichstagu) w Wormacji w 1521 roku, a także
nieugięta
postawa Reformatora wobec nacisku ze strony zwolenników i przedstawicieli kościoła
papieskiego, by wyrzec się treści pism, a tym samym wierności własnym
przekonaniom, że jedynym autorytetem w wierze jest Biblia, inspirowały artystów
na przestrzeni kolejnych wieków. Ten motyw przedstawiano szczególnie często w
dziełach XIX i XX wieku: obrazach, płaskorzeźbach, witrażach i komiksach, co wiązało się z recepcją Marcina
Lutra po obchodach 300-lecia Reformacji (1817) jako bohatera narodowego. Już
samą podróż do Wormacji (Worms) ukazywano jako preludium triumfu
wittenberskiego profesora teologii. W poście pragnę przywołać tylko nieliczne,
poza wcześniej pokazanymi w tym roku, obrazy i reliefy o jednym tytule: Marcin
Luter na Sejmie Rzeszy w Wormacji.
 |
August Viereck, podróż Marcina Lutra do Wormacji, 1860 |
 |
Eduard Kämpffer, Marcin Luter w Erfurcie w drodze do Wormacji |
 |
Martin Disteli, 1827 |
 |
Rycina z XIX wieku anonimowego artysty |
 |
XIX-wieczna rycina anonimowego artysty |
 |
Friedrich Hottenroth, 1877 |
 |
Hermann Wislicenus, 1879 |
 |
Juliusz Stefan Norblin, kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy w Warszawie, 1930 |
 |
Relief na pomniku Reformacji w Wormacji |
 |
Relief przed wejściem do katedry berlińskiej (Berliner Dom) |
 |
Relief Gerharda Janenscha w katedrze berlińskiej, 1904 |
 |
Witraż w kościele ewangelickim w Bad Tölz, Bawaria |
 |
Witraż w seminarium Eden Theological Seminary w Stanach Zjednoczonych, Missouri |
 |
Komiks z rysunkami Angusa McBride´a, 1973 |
 |
Komiks "Martin Luther" z rysunkami Johannesa Sauera, 2017 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz