Heidelberg, stare miasto. Foto: K. Basiński |
Teza 29: Kto chce filozofować w Arystotelesie bez przeszkód, musi najpierw stać się głupcem w Chrystusie.
Teza 30: Tak jak tylko ten, kto dobrze zna zło pożądania seksualnego, jeśli jest w związku małżeńskim, może dobrze filozofować, jeśli jest głupcem, tj. jeśli jest chrześcijaninem.
Teza 31: Arystotelesowi łatwo było zachować świat na zawsze, ponieważ jego zdaniem dusza ludzka jest śmiertelna.
Teza 32: Po założeniu, że jest tyle samo form, co kształtów złożonych, należy założyć, że jest tyle samo substancji (składnika budującego formy i kształty).
Teza 33: Nic nie powstaje z niczego na świecie; niemniej jednak cokolwiek z substancji, powstaje naturalnie.
Teza 34: Gdyby Arystoteles znał absolutną moc Boga, nie byłby w stanie dalej twierdzić, że materiał jest nagi (to znaczy bez kształtu i formy).
Teza 35: Nieskończoność jest niczym zgodnie z konkretyzacją. Według Arystotelesa nadal istnieje tyle możliwości i materiałów, co rzeczy złożonych.
Teza 36: Arystoteles gani i śmieje się z filozofii platońskich idei, która jest lepsza od jego.
Teza 37: Pitagoras sprytnie twierdzi, że naśladowanie liczb w rzeczach jest prawdziwe, ale uczestnictwo w ideach Platona staje się jeszcze bardziej dowcipne (jak twierdzi).
Teza 38: Traktat Arystotelesa przeciwko Parmenidesowi mówi, że chrześcijaninowi wybaczono cios w powietrze.
Teza 39: Jeśli Anaksagoras uznał nieskończoność za byt, wydaje się, że był najlepszym ze wszystkich filozofów, nawet wbrew woli Arystotelesa.
Teza 40: U Arystotelesa brak, materia, forma, ruchomość, nieruchomość, konkretyzacja, możliwość itp. wydają się być takie same.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz