W „Kazaniu o Najświętszym Sakramencie Chrztu” (Sermon von dem
heiligen hochwürdigen Sakrament der Taufe, WA 2, 727-737) są poruszane trzy
aspekty: znak (signum), znaczenie i aspekt wiary. Poprzez „znak” wittenberski profesor
teologii rozumie śmierć starego, grzesznego człowieka i jednoczesne jego
duchowe odrodzenie. Oba znaczenia realizują się podczas chrztu w sposób niepełny,
niedoskonały. Dopiero podczas śmierci i zmartwychwstania można mówić o ich
całkowitym urzeczywistnieniu. Chrzest nie „zmywa” grzechu pierworodnego. Grzech
ten pozostaje w człowieku. Chrzest jako sakrament nie jest bez znaczenia, bo
dzięki niemu buduje się przymierze z Bogiem, w którym Stwórca zobowiązuje się
nie liczyć win grzesznikowi i uznaje staranie człowieka w walce z grzechem.
Zależność pomiędzy znakiem, a znaczeniem chrztu, jak też jego ważność na całe życie
opisuje jedynie wiara, dzięki której znaczenie sakramentu wg Marcina Lutra odgrywa
kluczową rolę. Reformator odrzuca formułę
ex opere operatio (łac. „na podstawie dokonanej czynności”) oznaczającą, że sakrament jest skuteczny
poprzez sam fakt jego udzielenia, niezależnie od pobożności udzielającego oraz
przyjmującego sakrament.
Literatura:
S. Schmidtke, Sermon von dem heiligen hochwürdigen Sakrament der Taufe. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff (Hrsg.), Das Luther-Lexikon, 2015, 637-638.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz