Marcin Luter opisuje celowo w „Kazaniu o sakramencie pokuty” (Sermon
von dem Sakrament der Buße, WA 2, 713-723) z 1519 roku własne rozumienie tego sakramentu, przeciwstawiając
je powszechnemu w XVI wieku pojmowaniu pokuty jako zewnętrznej praktyki dzięki np.
pielgrzymkom, czy sprzedaży odpustów. Reformator krytykuje w tym kazaniu dwie
istotne kwestie: absolucji (odpuszczenia win) może dokonać jedynie wyświęcony
kapłan i jest ona ważna, gdy grzesznik dzięki możliwie całkowicie
przeprowadzonej spowiedzi zechce w szczerej skrusze naprawić swoje życie. Luter
argumentuje swoje stanowisko dzięki nowemu rozumieniu absolucji jako pełnego
przebaczenia Słowa Jezusa Chrystusa. On pobudza w nas wiarę i daje spokój
sumienia i zaufanie Bogu dzięki pewności wybaczenia (odpuszczenia) grzechów.
Jako że absolucja jest Słowem Chrystusa, a nie kapłana, pozostaje bez znaczenia,
czy wypowiada je osoba świecka, czy ksiądz (powszechne kapłaństwo wiernych).
Tak więc sakramentalny zwyczaj pod przewodnictwem jedynie księdza zgodnie z Rz
13,1-3 może być akceptowalne jedynie jako zwyczaj kościelny i na płaszczyźnie
religijnej pozostaje bez znaczenia. Jedynie Słowo Chrystusa ma moc działania w
sumieniu grzesznika bez względu na jego dyspozycję psychiczną i fizyczną. Ono
oddziałuje z duszą człowieka.
Dzięki takiej koncepcji sakramentu pokuty ujawnia się jego cel, a
mianowicie potwierdzenie i wzmocnienie wiary w przebaczenie win. Dlatego udział
w nim jest bezsensowny, gdy nie stoi za tym subiektywna potrzeba obietnicy
przebaczenia.
Literatura:
M. Keßler, Sermon vor dem Sakrament der Buße. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff (Hrsg.), Das Luther-Lexikon, 2015, 639.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz