„Kazanie o kontemplacji świętego cierpienia Chrystusa” (Sermon von
der Betrachtung des heiligen Leidens Christi) powstało w czasie Wielkiego Postu
w 1519 roku i ma na celu pouczać wiernego do prawdziwej pobożności pasyjnej.
Doktor Luter porusza się w nim między średniowieczną tendencją do rozumienia
pokuty jako procesu wewnętrznego, o czym pisał Bernard z Clairvaux (1090-1153), a
powszechnymi w XVI wieku praktykami uzewnętrzniania indywidualnego pokutowania
poprzez pielgrzymki, modlitwy w wyznaczonych kościołach, kupno listu
odpustowego itd. Kontemplacja świętego cierpienia Chrystusa porusza
indywidualnie każdego wiernego do współodczuwania tych cierpień, tak jak gdyby
miał on cierpieć z Chrystusem (WA 2, 137,23). Pogłębiona teologia grzechu jako
nauka o tym występku (hamartiologia) pobudza automatycznie wiernego do
medytowania Pasji Chrystusa. To droga, na które człowiek zaskakuje samego
siebie i odkrywa Chrystusa cierpiącego za jego grzechy (WA 2, 138,15-22).
Punktem kulminacyjnym przerażenia nad własnymi grzechami
stanowi wg Marcina Lutra Wielki Piątek, który
nie jest celem samym w sobie. Jest nim Dzień Zmartwychwstania (Niedziela
Wielkanocna) i związane z nią uwolnienie od grzechu i usprawiedliwienie. Mistycznie
ujmując to proces destrukcji tego wszystkiego, co w człowieku pobudza myśli o
nim samym. Kazanie dokumentuje niejako transformację filozofii mistycznej u
Lutra do reformatorskiej Nauki o Usprawiedliwieniu i właśnie to przyczyniło się
do jego popularności. Doczekało się ono wielu wydań w okresie wczesnoreformacyjnym, w którym Reformator był przedstawiany nie tylko jako krytyk Kościoła,
lecz również jako pisarz nawołujący do wewnętrznej
pobożności. „Kazanie o kontemplacji świętego
cierpienia Chrystusa” można znaleźć w WA 2, 136-142.
Literatura:
V. Leppin, Sermon von der Betrachtung des heiligen Leidens Christi. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff (Hrsg.), Das Luther-Lexikon, 2015, 641-642.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz