Teologicznie
pietyzm postrzega siebie jako refleksję nad głównymi problemami Reformacji,
które jednak uległy zmianie poprzez włączenie innych wątków tradycji w
specyficzny sposób. Pobożny podmiot staje się przedmiotem ruchu pietystycznego,
doktrynalna czystość i jedność kościelna odgrywają drugorzędną rolę. Ruch
pietystyczny w Niemczech uległ wielu zmianom od czasu jego powstania w drugiej
połowie XVII wieku: od klasycznego pietyzmu okresu baroku, przez późny pietyzm
końca XVIII i początku XIX wieku, ruchy odrodzenia XIX wieku, ruch wspólnotowy
do ruchu ewangelicznego w drugiej połowie XX wieku. Krytykę struktury
kościelnej w obrębie pietyzmu definiuje radykalny pietyzm w postaci separatyzmu
dążącego do wyodrębnienia się z kościoła państwowego.
Pietyzm
powstał z poczucia braku pobożności, nieodpowiedniego stylu życia
chrześcijańskiego i pragnienia weryfikacji osobistej wiary. Teologicznie
odpowiada on na napięcie i traumę wojny trzydziestoletniej, zmieniając ją w
czytanie Biblii lub tradycje chrześcijańskie. W czasie trwania tego konfliktu
zbrojnego zginęła trzecia część mieszkańców Europy, wiele miast straciło na
znaczeniu ekonomicznym i gospodarczym, nigdy nie odzyskując swojej dawnej
świetności.
W
dobie Oświecenia, w XVIII wieku, przedstawiciele pietyzmu, jak również
przedstawiciele staro-protestanckiej ortodoksji, stopniowo tracili swój wpływ.
Zwolennicy Oświecenia wstrząsnęli tradycyjnym spojrzeniem na świat dzięki nowym
odkryciom nauk przyrodniczych i zakwestionowali tradycyjną teologię. Teologia
zareagowała na to coraz bardziej naukowymi metodami i stała się coraz bardziej
niezrozumiała dla zwykłych członków społeczności. Ponadto oświeceniowe państwa
absolutystyczne domagały się od danego kościoła
krajowego określenia stosunku do tradycyjnej dogmatyki protestanckiej i uważały
osobistą pobożność za irytującą. Pietyści skrytykowali takie podejście jako
przeciwne ich ideałowi osobistej, emocjonalnej pobożności.
Do
dziś pietyzm postrzega się jako biblijny ruch świeckich. Podkreśla subiektywną stronę
wiary, ale także rozwija silną stronę misyjną i społeczną Kościoła. W praktyce pietystycznej
konwenty (dzisiaj grupy domowe) ze wspólnym studium biblijnym i modlitwą często
mają podobne lub większe znaczenie niż nabożeństwa. Dzisiejszy pietyzm przyznaje
się w wielu swoich przejawach do nieomylności (wierności Biblii) lub bardziej
umiarkowanie do konsekwencji lub do wystarczającego zbawienia Pisma Świętego i
uczy konserwatywnej teologii.
Reformowany
pietyzm w latach 1670-1780
Theodor Undereyck |
Joachim Neander |
W tym okresie
Joachim Neander (1650-80) należał do najznakomitszych autorów pieśni
pietystycznych w kościele ewangelicko-reformowanym. Jego pieśń „Pochwal, mój
duchu, Mocarza wielkiego wszechświata” z 1680 roku znajduje się w śpiewniku
ewangelickim pod numerem 620 i cieszy się popularnością wśród wiernych do
dzisiaj.
Pod
koniec XVII wieku idee pietystyczne dotarły do Szwajcarii. Po ich niepowodzeniu
z powodu rządowych zakazów jako ruchu reformy wewnątrz kościoła, pietyzm
zradykalizował się w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku. Dopiero od 1720
roku pietyzm mógł być wdrażany w szwajcarskich parafiach kalwińskich. Doszło do
formowania się społeczności pietystów wśród świeckich, utworzenia braci z Heimberg
i ruchu biblijnego w Lucernie.
Luterański
pietyzm w latach 1670 do 1780
Centralną
postacią tego okresu jest Philipp Jacob Spener (1635-1705), autor programowego
pisma ruchu pietystycznego „Pia desideria” („Pobożne życzenia”), w którym
opisał stan i przyczyny problemów w luteranizmie, oraz zaproponował metody
odnowy chrześcijańskiej. Więcej o tej publikacji TUTAJ. W 1670 roku zwrócono się Spenera z prośbą o budowanie kultury dyskusji
w specjalnych spotkaniach, które wkrótce nazwano Collegium pietatis lub
Exercitium pietatis. Spener organizował je na pastorówce. Z nich rozwinęły się
tzw. godziny biblijne, które stały się charakterystyczna formą spotkań
pietystycznych, do dzisiaj praktykowane m.in. w Wirtembergii (Szwabii).
Uczestników takich spotkań określa się mianem Stundenbrüder (bracia godzinkowi)
w Wirtembergii, w Szwajcarii Stündeler (godzinkowcy). W XIX wieku powstało z języka rosyjskiego określenie „sztundyści” (штундист ) na członków sekt, których konwenty dążyły miały
separatystyczny charakter. Jedną z najważniejszych postaci tego Collegium
pietatis prowadzonego przez Spenera był Johann Jacob Schütz, który później
odłączył się od kościoła i stał się zagrożeniem dla wdrażania reform
pietystycznych w kościele luterańskim.
Do
połowy XVIII wieku istniały spory między przedstawicielami luterańskiej
ortodoksji i pietyzmu. Ortodoksyjni przeciwnicy oskarżali pietystów o
przyjmowanie heterodoksyjnych poglądów i praktyk, zakłócając porządek kościelny
poprzez konwenty i inne innowacje, dzieląc społeczności i skłonność do
perfekcjonizmu. Pietyzm przypisał wiernym niezależny autorytet religijny. Ponadto
promował indywidualizację osobowości, umieszczając osobistą wiarę w centrum
uwagi. Umiejętność czytania była również pobudzana przez czytanie i słuchanie
tekstów, które często nie są łatwe, z podręczników szkolnych.
Johann Friedrich Starck |
Jedną
z najpopularniejszych i najbardziej rozpowszechnionych modlitewników jest „Dziennik
w dobrych i złych dniach” („Tägliche Handbuch in guten und in bösen Tagen”)
autorstwa Johanna Friedricha Starcka, którego wydanie wznowiono w 1999 roku -
prawdopodobnie nie po raz ostatni. Część pietystów uległa radykalizacji, zwykle
na skutek ruchu spirytualistycznego, i odłączyli się od Kościoła. Jednak Spener
przeważnie pozostawał w przyjaznym, czasem krytycznym kontakcie z nimi.
Do
zmian ruchu pietystycznego doszło na przełomie lat 1689/90 w Lipsku, kiedy wprowadzone od 1686
roku Collegia biblica dla studentów teologii wyszły z ram nauczania
uniwersyteckiego i przyjmowały na zajęcia ludność miasta. Autorem tej
inicjatywy był August Hermann Francke (1663-1727). Dość szybko nauki
pietystyczne zyskały popularność wśród teologów w Wirtembergii (Szwabii),
Hesji-Darmstadt i Berlinie oraz na uniwersytecie w Gieβen.
Pietyści
podkreślali istotę diagonalnych,
społecznych i edukacyjnych aspektów życia chrześcijańskiego - czasami poprzez
reformę ubóstwa publicznego i systemu szkolnego, innym razem poprzez zakładanie
własnych instytucji, wśród których prawdopodobnie najbardziej znane są domy
dziecka. W tym okresie wykrystalizował się pietyzm hallski, szwabski, z czasem –
bracia herrnhuccy, a na rubieżach zaboru austriackiego – pietyzm cieszyński.
Literatura:
1. J.F.G. Goeters, Der reformierte Pietismus in Deutschland 1650–1690. In: Geschichte des Pietismus Bd. 1, S. 224–256.
2. J.F.G. Goeters, Der reformierte Pietismus in Bremen und am Niederrhein im 18. Jahrhundert. In: Geschichte des Pietismus. Bd. 2, S. 372.
3. M. Brecht, Philipp Jakob Spener, sein Programm und dessen Auswirkungen. In: Geschichte des Pietismus. Bd. 1, S. 333–338.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz