500-lecie dysputacji lipskiej (Leipziger Disputation): następstwa
niekoniecznie wierzą w rzeczy, które są im potwierdzone przez Pismo, ani nie wierzą innym". Tym stwierdzeniem wyprzedził on reakcję doktora Lutra, który wyraził swoje stanowisko w tej kwestii w swym programowym piśmie z 1520 roku "O niewoli babilońskiej kościoła".
![]() |
| Rozdawanie Wieczerzy Pańskiej jako alegoria Reformacji: Luter i Hus rozdają opłatki i wino członkom saskiej rodziny książęcej. |
Podczas dysputy lipskiej wittenberski augustianin nie mógł głosić w mieście kazań. Zakaz ten obowiązywał do 1539 roku, gdy wprowadzono Reformację w mieście.
Wkrótce po zakończeniu dysputacji w Lipsku Eck napisał do władcy Lutra, Fryderyka III Mądrego. Poinformował go o nauczaniu Lutra z własnej perspektywy i połączył to z apelem o polityczne działanie przeciwko niemu. Karlstadt i Luter musieli odnieść się do zarzutów legata papieskiego. 8 listopada Eck napisał, że może wykazać, iż poglądy augustianina z Wittenbergi na czyściec, prymat papieski, pokutę i odpusty zawierają herezję. Całość miał zrewidować synod prowincjalny zakonu, a zatem Jan Eck domagał się w tym czasie osądu Lutra na płaszczyźnie regionalnej. Jesienią 1519 Eck w liście do papieża Leona X przedstawił siebie jako zwycięscę sporu w Lipsku i przedstawił propozycje dalszych działań przeciwko herezji husyckiej Lutra. Sam widział siebie w roli inkwizytora Turyngii, Miśni i Marchii Brandenburskiej. Legat papieski wydał trzytomowe dzieło o prymacie Piotra (De primatu Petri), które zadedykował papieżowi, a podczas swojej wizycie w Rzymie (25 marca 1520) wręczył je Leonowi X osobiście.
![]() |
| Dysputacja lipska pomiędzy Eckiem (po lewej) i Lutrem (po prawej). |
Łaciński tekst całej dyskusji lipskiej (Leipziger Disputation) został opublikowany przez Valentina Ernsta Löschera w 1729 roku. Löscher twierdził, że użył wydruku oficjalnego protokołu z 1519 i prywatnego postscriptum, ale rzadko korzystał z tego manuskryptu. Chociaż spór między Lutrem a Eckiem zawarty jest w kilku wydaniach dzieł Lutra, wszystkie (w tym WA 2, 254-383) opierają się na tych samych źródłach, które były używane przez Löschera. 59-ty tom Edycji Weimarskiej zawiera krytyczną wersję nieautoryzowanego protokołu wydrukowanego w grudniu 1519 roku pod tytułem "Disputatio inter Ioannem Eccium et Martinum Lutherum".
W XIX wieku powstały liczne obrazy i ryciny przypominające wydarzenia z życia Reformatora. Wielu autorów takich jak Gustav König, Julius Hübner, czy Karl Friedrich Lessing przedstawili scenę dyskutującego z Eckiem Lutra podczas dysputacji w 1519. Rudolf Siemering umieścił płaskorzeźbę z tym motywem na pomniku Reformatora postawionego na rynku w Eisleben z okazji 400. rocznicy urodzin Lutra w Eisleben.
Literatura:
1. V. Leppin: Luther und Eck – Streit ohne Ende?, 2014, 152.
2. Th. Kaufmann: Der Anfang der Reformation, 2018, 43-45.
3. M. Brecht: Martin Luther, Band 1,1983, 316.
4. Ch. Winter: Die Protokolle der Leipziger Disputation, Leipzig 2011, S. 36. Otto Clemen: Ein gleichzeitiger Bericht über die Leipziger Disputation 1519. In: Neues Archiv für Sächsische Geschichte und Altertumskunde 51 (1930), 44-57.
5. WA 59, 433-605.
6. H. Holsing: Luther – Gottesmann und Nationalheld, 2004, 279, 295.
7. M. Uglorz, Marcin Luter. Ojciec Reformacji, 2006, 58-59.



Komentarze
Prześlij komentarz