Hans Sebald Beham, Papieska podróż do piekła, 1524 |
Hans Sebald Beham, Upadek papiestwa, ok. 1525 |
Lewa strona ulotki przedstawia mężczyznę w stroju mnicha, oznaczonego „D.M.L.” (= Doktor Marcin Luter), który znajduje się na tym samym poziomie co kołyszący się tron papieski. W rękach trzyma otwartą książkę, do której się odnosi, patrząc na osobę w środku. Poniżej tej osoby znajduje się grupa siedmiu mężczyzn, niektórzy z długimi brodami, czcigodnymi szatami i dwóch w kapeluszach. Ta grupa ludzi trzyma w rękach książki i inne dokumenty.
Po prawej stronie ulotki duża grupa ludzi gromadząca się za kołyszącym się krzesłem. W prawym górnym rogu widać mężczyzn z płaskimi kapeluszami trzymających w dłoniach figury świętych, dzwony, poprzeczki i włócznie. Jeden poziom niżej widz rozpoznaje grupę w strojach mnichów i częściowo z tonsurą, która w trzymają w rękach miecze i pochodnie. Na najniższym poziomie tej grupy są mężczyźni w długich szatach i trójdzielnych czapkach, z których dwóch ma długie widelce.
Ulotkę można interpretować jako oznakę, że Luter i jego tezy wstrząsają Kościołem starej wiary (katolickim) papieżowi grozi obaleniem. Reformator stanowczo sprzeciwia się kościelnym praktykom wzbogacania się poprzez sprzedaż odpustów; widzi w tym upadek Kościoła, który coraz bardziej oddala się od chrześcijańskiego stylu życia.
Autor przedstawia doktora Lutra i reformatorów w dużej mierze pozytywnie, natomiast papież i jego słudzy charakteryzują się negatywnymi cechami (chciwość / pompatyczność są krytykowane). Jest to wyrażone w ulotce, gdyż papież siedzi na tronie w pełnych oficjalnych regaliach jak książęta, władcy, i niszczy tym samym przedmioty swojej władzy, a jego święta siedziba grozi upadkiem. Te ostatnie są też przedstawiane znacznie agresywniej (z użyciem broni), podczas gdy strona reformacyjna spiera się w słowach i na piśmie. Jednocześnie wyśmiewana jest „staroobrzędowa” doktryna zbawienia, ponieważ kardynałowie używają do walki z Lutrem kilku przedmiotów przynoszących zbawienie, takich jak figury świętych, poprzeczki itp. Marcin Luter przeciwstawia je Biblią (sola scriptura), ponieważ samo Pismo Święte jest nośnikiem Boskiego przesłania.
Papież jako Antychryst, 1576 |
Tobias Stimmer, Papież i święty Piotr, 1577
Literatura:
1. H.J. Köhler, Erste Schritte zu einem Meinungsprofil der frühen Reformationszeit. In: Volker Press, Dieter Stievermann (Hrsg.): Martin Luther: Probleme seiner Zeit, 1986, 244–281.
2. D. Bellingradt, Flugpublizistik und Öffentlichkeit um 1700. 2011, 369 ff.
3. R. Stöber, Deutsche Pressegeschichte. Einführung, Systematik, Glossar, 2000, 37.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz