Ulotki Reformacji późniejszego okresu
Ulotki i broszury Reformacji późniejszego okresu skupiały się wokół przedstawienia papiestwa jako swoistej tyranii chrześcijaństwa i zwolenników Marcina Lutra jako tych, którzy wybrali Odnowę Kościoła.
Lewa strona ulotki przedstawia mężczyznę w stroju mnicha, oznaczonego „D.M.L.” (= Doktor Marcin Luter), który znajduje się na tym samym poziomie co kołyszący się tron papieski. W rękach trzyma otwartą książkę, do której się odnosi, patrząc na osobę w środku. Poniżej tej osoby znajduje się grupa siedmiu mężczyzn, niektórzy z długimi brodami, czcigodnymi szatami i dwóch w kapeluszach. Ta grupa ludzi trzyma w rękach książki i inne dokumenty.
Po prawej stronie ulotki duża grupa ludzi gromadząca się za kołyszącym się krzesłem. W prawym górnym rogu widać mężczyzn z płaskimi kapeluszami trzymających w dłoniach figury świętych, dzwony, poprzeczki i włócznie. Jeden poziom niżej widz rozpoznaje grupę w strojach mnichów i częściowo z tonsurą, która w trzymają w rękach miecze i pochodnie. Na najniższym poziomie tej grupy są mężczyźni w długich szatach i trójdzielnych czapkach, z których dwóch ma długie widelce.
Ulotkę można interpretować jako oznakę, że Luter i jego tezy wstrząsają Kościołem starej wiary (katolickim) papieżowi grozi obaleniem. Reformator stanowczo sprzeciwia się kościelnym praktykom wzbogacania się poprzez sprzedaż odpustów; widzi w tym upadek Kościoła, który coraz bardziej oddala się od chrześcijańskiego stylu życia.
Autor przedstawia doktora Lutra i reformatorów w dużej mierze pozytywnie, natomiast papież i jego słudzy charakteryzują się negatywnymi cechami (chciwość / pompatyczność są krytykowane). Jest to wyrażone w ulotce, gdyż papież siedzi na tronie w pełnych oficjalnych regaliach jak książęta, władcy, i niszczy tym samym przedmioty swojej władzy, a jego święta siedziba grozi upadkiem. Te ostatnie są też przedstawiane znacznie agresywniej (z użyciem broni), podczas gdy strona reformacyjna spiera się w słowach i na piśmie. Jednocześnie wyśmiewana jest „staroobrzędowa” doktryna zbawienia, ponieważ kardynałowie używają do walki z Lutrem kilku przedmiotów przynoszących zbawienie, takich jak figury świętych, poprzeczki itp. Marcin Luter przeciwstawia je Biblią (sola scriptura), ponieważ samo Pismo Święte jest nośnikiem Boskiego przesłania.
Potwór morski, 1577
1. H.J. Köhler, Erste Schritte zu einem Meinungsprofil der frühen Reformationszeit. In: Volker Press, Dieter Stievermann (Hrsg.): Martin Luther: Probleme seiner Zeit, 1986, 244–281.
2. D. Bellingradt, Flugpublizistik und Öffentlichkeit um 1700. 2011, 369 ff.
3. R. Stöber, Deutsche Pressegeschichte. Einführung, Systematik, Glossar, 2000, 37.
![]() |
Hans Sebald Beham, Papieska podróż do piekła, 1524 |
![]() |
| Hans Sebald Beham, Upadek papiestwa, ok. 1525 |
Lewa strona ulotki przedstawia mężczyznę w stroju mnicha, oznaczonego „D.M.L.” (= Doktor Marcin Luter), który znajduje się na tym samym poziomie co kołyszący się tron papieski. W rękach trzyma otwartą książkę, do której się odnosi, patrząc na osobę w środku. Poniżej tej osoby znajduje się grupa siedmiu mężczyzn, niektórzy z długimi brodami, czcigodnymi szatami i dwóch w kapeluszach. Ta grupa ludzi trzyma w rękach książki i inne dokumenty.
Po prawej stronie ulotki duża grupa ludzi gromadząca się za kołyszącym się krzesłem. W prawym górnym rogu widać mężczyzn z płaskimi kapeluszami trzymających w dłoniach figury świętych, dzwony, poprzeczki i włócznie. Jeden poziom niżej widz rozpoznaje grupę w strojach mnichów i częściowo z tonsurą, która w trzymają w rękach miecze i pochodnie. Na najniższym poziomie tej grupy są mężczyźni w długich szatach i trójdzielnych czapkach, z których dwóch ma długie widelce.
Ulotkę można interpretować jako oznakę, że Luter i jego tezy wstrząsają Kościołem starej wiary (katolickim) papieżowi grozi obaleniem. Reformator stanowczo sprzeciwia się kościelnym praktykom wzbogacania się poprzez sprzedaż odpustów; widzi w tym upadek Kościoła, który coraz bardziej oddala się od chrześcijańskiego stylu życia.
Autor przedstawia doktora Lutra i reformatorów w dużej mierze pozytywnie, natomiast papież i jego słudzy charakteryzują się negatywnymi cechami (chciwość / pompatyczność są krytykowane). Jest to wyrażone w ulotce, gdyż papież siedzi na tronie w pełnych oficjalnych regaliach jak książęta, władcy, i niszczy tym samym przedmioty swojej władzy, a jego święta siedziba grozi upadkiem. Te ostatnie są też przedstawiane znacznie agresywniej (z użyciem broni), podczas gdy strona reformacyjna spiera się w słowach i na piśmie. Jednocześnie wyśmiewana jest „staroobrzędowa” doktryna zbawienia, ponieważ kardynałowie używają do walki z Lutrem kilku przedmiotów przynoszących zbawienie, takich jak figury świętych, poprzeczki itp. Marcin Luter przeciwstawia je Biblią (sola scriptura), ponieważ samo Pismo Święte jest nośnikiem Boskiego przesłania.
![]() |
Papież jako Antychryst, 1576 |
Tobias Stimmer, Papież i święty Piotr, 1577
Literatura:
1. H.J. Köhler, Erste Schritte zu einem Meinungsprofil der frühen Reformationszeit. In: Volker Press, Dieter Stievermann (Hrsg.): Martin Luther: Probleme seiner Zeit, 1986, 244–281.
2. D. Bellingradt, Flugpublizistik und Öffentlichkeit um 1700. 2011, 369 ff.
3. R. Stöber, Deutsche Pressegeschichte. Einführung, Systematik, Glossar, 2000, 37.










Komentarze
Prześlij komentarz