Pierwsza sprawiedliwość jest człowiekowi dana („ab extra infusa”)
dzięki Sakramentowi Chrztu i odnawiana na skutek pokuty. Dzięki wierze w
Chrystusa umacnia się ona w każdym wierzącym. Warto dodać, że Marcin Luter
rozumie osobę wierzącą jako każdego ochrzczonego w Imię Trójjednego Boga. Ta sprawiedliwość
jest dana nam niegodnym dzięki łasce i działa przeciwko grzechowi pierworodnemu
(WA 2, 145,32-146,1). Stosunek do Chrystusa ma w jej ujęciu znaczenie
mistyczne: „kto wierzy w Chrystusa, jest jednością z Nim i ma Jego sprawiedliwość.”
(WA 2 146, 14f.)
Druga sprawiedliwość jest obecna w człowieku i działa z pierwszą będącą
jej fundamentem i przyczyną. Własna sprawiedliwość działa na trzy sposoby. Po
pierwsze oswaja i umartwia pragnienia. Po drugie pobudza miłość bliźniego, a po
trzecie – inspiruje do pokory i bojaźni Bożej. Gdy dusza widzi swoje
Usprawiedliwienie w Chrystusie, nie próbuje dłużej usprawiedliwić ej siebie i
jest wolna od szukania zbawienia dzięki wstawiennictwom innych osób (święci,
Maria). Marcin Luter ilustruje w egzegezie (interpretacji) Hymnu z Listu do
Filipian, jak naśladowanie Chrystusa uzewnętrznia się w posłudze drugiemu człowiekowi.
Zadaniem chrześcijanina nie jest chwalenie się podwójną sprawiedliwością, a jej
wdrażanie w życie codzienne. Pismo w oryginale jest dostępne na kartach
Weimarany (Edycji Weimarskiej, WA): WA 2, 143-152.
Literatura:
U. Gause, Sermo de duplici iustitia. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff (Hrsg.), Das Luther-Lexikon, 2015, 635-636.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz