Doktor Marcin Luter jako banita nie mógł opuszczać terytorium podległego elektorowi saskiemu, rola reprezentanta i rzecznika protestantów podczas kolejnych sejmów Rzeszy i rozmów religijnych przypadła Melanchtonowi. Doświadczenia poczynione podczas Sejmu w Augsburgu w 1530 roku
pokazały, że jest on w stanie sformułować podstawę doktrynalną możliwą do przyjęcia przez wszystkich zwolenników Reformacji. Opracowana przez niego Konfesja Augsburska, która do dnia dzisiejszego uchodzi za najważniejszą księgę wyznaniową luteranizmu, nie odchodziła w żadnym punkcie od poglądów Lutra, aczkolwiek unikała jego antykatolickich sformułowań. Lutrowi brakowało tego charyzmatu, który kwalifikował Melanchtona na partnera rokowań: sztuki myślenia w kategoriach konwergencji, umiejętności wczuwania się w racje strony przeciwnej oraz zrozumiałego i niepolemicznego przedstawiania przeciwnikowi własnego stanowiska. Wspomniane cechy Melanchtona miały też negatywne następstwa, które wyrażały się w tym, że był on skłonny do zbytnich ustępstw i nie wykazywał niezbędnej stanowczości w obronie własnych interesów.
Stałe dążenie Melanchtona do zgody między spierającymi się partiami religijnymi sprawiało, że wchodził on w zatarg zarówno z przedstawicielami strony papieskiej, jak i z gnezjoluteranami. Szczególna odpowiedzialność spoczęła na nim po śmierci Lutra (1546), zwłaszcza że pogorszyło się położenie zewnętrzne protestantyzmu. Jednocześnie do osłabienia obozu ewangelickiego przyczyniły się wewnętrzne spory doktrynalne. Chociaż Melanchton w zagadnieniach doktrynalnych okazywał teraz mniejszą niż kiedykolwiek przedtem skłonność do ustępstw wobec strony katolickiej, to jednak w oczach ultraluteran nadal uchodził za tego, który zdradził podstawowe idee Lutra.
W 1539 roku Melanchton poznał osobiście we Frankfurcie nad Menem
szwajcarskiego reformatora i humanistę Jana Kalwina. Nawiązali oni
serdeczne stosunki, utrzymując przez lata kontakt listowny. Obaj mieli
podobne priorytety, jeśli chodzi o zbliżenie nauk Lutra i Zwingliego,
rozwój szkolnictwa i języków narodowych.
Filipiści (zwolennicy
Filipa Melanchtona, m.in. J. Camerarius, C. Cruciger Młodszy, G. Major,
C. Peucer, A. Alesius, A. Osiander) uważali się za obrońców
protestantyzmu, humanizmu, swobody badań teologicznych i powszechności
Kościoła, byli zwolennikami pojednania z ewangelikami reformowanymi
(kalwinistami) i katolikami. Antropocentryczna teologia Melanchtona
doprowadziła w XVI wieku do powstania frakcji zwolenników ortodoksji
luterańskiej (1580-1730), czyli gnezjoluteran. Gnezjoluteranie (m.in. M.
Flacius, N. von Amsdorf, N. Gallus, K. Aquila, J. Wigand) opowiadali
się za utrzymaniem nauczania zgodnego z teologią Marcina Lutra, byli
przeciwni ich zdaniem zbyt daleko idącym kompromisom doktrynalnym,
zarzucając filipistom kryptokalwinizm (= ukryty kalwinizm). Przedrostek
„gnezjo-” pochodzi od greckiego słowa γνήσιος – „prawdziwy”,
„prawowity”.
Gnezjoluteranie byli zwolennikami doktryny
eucharystycznej wyrażonej w „niezmienionym” Wyznaniu Augsburskim z 1530
roku, według której ciało i krew Chrystusa są „prawdziwie obecne” w
Wieczerzy Pańskiej, a nie „prawdziwie udzielane”, jak głosi zmieniona
przez Melanchtona wersja z 1540 roku. Sprzeciwiali się przypisywaniu
woli ludzkiej udziału w dziele nawrócenia. Byli też przeciwnikami
ingerencji władz świeckich w wewnętrzne sprawy Kościoła. W latach 50.
byli bardziej radykalni od filipistów w reformach liturgicznych i
odejściu od zwyczajów katolickich, w następnym dziesięcioleciu sytuacja
ta uległa zmianie.
Chęć zażegnania sporów istniejących w XVI-wiecznym luteranizmie doprowadziła do powstania Formuły zgody z 1577 roku.
Melanchton zmarł po krótkiej chorobie 19 kwietnia 1560 roku, ok.
godziny 19.00. Znaleziono przy nim kartkę, na której wyjaśniał, dlaczego
nie obawia się śmierci:
"Zostaniesz wybawiony z grzechu, uwolniony z trosk i zaciekłości teologów. Dojdziesz do światła, będziesz oglądał Boga i Jego Syna, poznasz cudowne tajemnice, których w tym życiu nie mogłeś pojąć: dlaczego jesteśmy stworzeni tak a nie inaczej, i na czym polega zjednoczenie obu natur w Chrystusie."
Literatura:
1. M. H. Jung, Philipp Melanchthon und seine Zeit, 2010, 40-80.
2. J. Wallmann, Das Melanchthonbild im kirchlichen und radikalen Pietismus. In: Ders., Pietismus-Studien, 2008, 168–181.
3. H. Scheible, Melanchthon. Vermittler der Reformation, 2016, 129f.
6. N. P. Kristensen, Melanchthon efter Luthers Død: En Historisk Refleksion, 2014, 162.
7. L. H. Bergström, Melanchthon efter Luther: En Historisk Studie, 2014, 130-155.
8. E. M. Pedersen, Reformasjonens Arv: Melanchthon og Hans Innflytelse, 2015, 102ff.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz