Podstawy
teologii luterańskiej (a później protestanckiej) powstawały jeszcze przed
opublikowaniem 95 tez z 31.10.1517. Trudno jest podać dokładną datę ich
sformułowania. Poglądy Marcina Lutra ulegały stopniowej zmianie. Wiemy, że ok.
1513 roku powstała zasada solus Christus (Jedynie Chrystus) pod wpływem
teologii Johanna von Staupitza, ojca duchowego Reformatora. Rozważania w
"wygódce" ("cloaca"), które nie trzeba rozumieć dosłownie
(historycy przychylają się do tezy o znaczeniu "cloaci" jako
"świata doczesnego" lub też pomieszczenia w wieży Czarnego Klasztoru znajdującego
się nad toaletą dla mnichów, przypomniano w Mowach Stołowych jako tzw.
Turmerlebnis (WA TR 2, 1681 i WA TR 4, 4192). Johann von Staupitz pisał o predestynacji,
wierze i miłości. Jego publikacje znalazły się w 1559 roku w Indeksie Ksiąg
Zakazanych. Doktor Luter podkreślał wielokrotnie wpływ von Staupitza na rozwój
jego doktryny, np. w WA TR 2, 1490. W WA TR 1, 526 jest napisane, że
"Staupitz rozpoczął doktrynę." Między 1516 a 1517 rokiem wittenberski
Reformator sformułował regułę sola gratia (Jedynie Łaska) na skutek
przemyśleń i indywidualnego ustosunkowania się do pism średniowiecznego mistyka
Jana Taulera (1301-61). Ok. 1518 roku powstała zasada sola fide (Jedynie
Wiara) jako propozycja reformy mistyki na bazie teologii świętych Pawła i Augustyna.
Jedynie powstanie reguły sola scriptura (Jedynie Pismo) można podać z pewną
datą roczną, a mianowicie: 1519. Jednak to nie Doktor Luter ją sformułował...
Filip
Melanchton odnosi się do kwestii autorytetu Pisma nad prymatem papieskim w swoich
tezach z 9 września 1519 roku celem uzyskania tytułu bakałarza. Są one
wynikiem osobistej reakcji na wynik dysputy lipskiej, która odbyła się kilka miesięcy
wcześniej pomiędzy Eckiem, Karlstadtem i Lutrem. Tezy 16 i 17 poruszają
to zagadnienie. W tezie 17 czytamy: "Autorytet soborów stoi niżej niż autorytet
Pisma." W jednym z listów Luter pointuje myśli swojego przyjaciela: "Tezy
Filipa...są całkiem bezczelne, ale niezwykle prawdziwe." (WA BR 1, 202, 33f.).
Literatura:
1. V. Leppin,
Martin Luther, 2017, 62-101, 150-151.
2. V. Leppin, Die fremde Reformation. Luthers mystische Wurzeln, 2017, 39-47.
3. V. Leppin, Ausschließlichkeitsformeln. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff, Das Luther-Lexikon, 2015, 90-94.
4. M.H. Jung, Luther lesen. Die zentralen Texte, 2017, 18-20.
5. V. Leppin, Die Reformation, 2017, 31-32.
2. V. Leppin, Die fremde Reformation. Luthers mystische Wurzeln, 2017, 39-47.
3. V. Leppin, Ausschließlichkeitsformeln. In: V. Leppin, G. Schneider-Ludorff, Das Luther-Lexikon, 2015, 90-94.
4. M.H. Jung, Luther lesen. Die zentralen Texte, 2017, 18-20.
5. V. Leppin, Die Reformation, 2017, 31-32.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz