Marcin Luter przed kardynałem Kajetanem w Augsburgu |
Postać legata papieskiego, kardynała Kajetana najczęściej kojarzona
jest z głośną dyskusją przeprowadzoną z Marcinem Lutrem jeszcze na samym
początku sporu mnicha augustiańskiego z hierarchią kościelną. Kajetan to przede wszystkim uznany filozof i jeden z czołowych
teologów swoich czasów, do którego dzieł chętnie odwoływała się też
późniejsza neoscholastyka.
Urodził się w Gaeta w 1468 roku jako Jakub
de Vio i już w wieku piętnastu lat wstąpił do zakonu dominikanów,
przyjmując imię Tomasz. Filozofię i teologię studiował w Neapolu,
Bolonii i Padwie, za swoją główną ścieżkę obrawszy filozofię św. Tomasza
z Akwinu. Przed ukończeniem trzydziestego roku życia otrzymał katedrę
metafizyki tomistycznej w Padwie, a rok później uzyskał tytuł magistra
teologii. Poza karierą naukową, której częścią był jego udział w
licznych dysputach teologicznych (każda biografia wspomina o
przeprowadzonej w Ferrarze polemice Kajetana z Giovannim Pico della
Mirandolą jako o tej, która przyczyniła się do uzyskania przez Tomasza
de Vio reputacji świetnego teologa), wspinał się także po szczeblach
hierarchii kościelnej: w 1510 r. został generałem zakonu dominikanów, a
kilka lat później - dzięki papieżowi Juliuszowi II - kardynałem. Działał
jako legat papieski w Niemczech, a także na Węgrzech, w Czechach oraz w
Polsce. Zmarł w 1534 roku w Rzymie.
O kilku rzeczach warto wspomnieć. Po
pierwsze, Kajetan jest uznany przez kościół katolicki jako najbardziej znany i wpływowy (nie tylko w swojej
epoce, ale także w czasach późniejszych, aż do współczesności)
komentator pism św. Tomasza – na sam komentarz do Sumy teologicznej
poświęcił niemal dwadzieścia pięć lat (z przerwami). Choć pragnął
pozostać wierny tomizmowi w ścisłym sensie, w wielu kwestiach znacząco
odchodził od tradycyjnego nauczania Tomasza, proponując własne
rozwiązania interesujących dlań kwestii. Dlatego też o rozprawach
Kajetana można przeczytać, że „ukazują one tomizm Kajetana zamknięty i
otwarty zarazem, wierny nauce Akwinaty w kwestiach zasadniczych, a
postępowy w sensie zrozumienia dla dokonujących się przemian i
przystosowania niezmiennych zasad etycznych do aktualnej sytuacji" (1).
Te rozbieżności możemy zaobserwować na przykładzie podejścia do
nieśmiertelności duszy: podczas gdy św. Tomasz udowadniał ową
nieśmiertelność poprzez odwołanie do czysto duchowej natury duszy,
Kajetan utrzymywał, że jedynie wiara umożliwia nam stwierdzenie, że
dusza jest w stanie przetrwać po śmierci.
Po drugie, Tomasz de Vio w swoich pismach odnosił się także do kwestii zasady extra Ecclesiam nulla salus, szczególnie do losu nieochrzczonych dzieci. Teologia katolicka radziła sobie z wyjaśnianiem sytuacji dorosłego nieochrzczonego człowieka (który, przykładowo, wskutek wychowania w danej kulturze nie miał okazji poznać Chrystusa) poprzez głoszenie powszechności Bożego zamysłu zbawczego – czyli innymi słowy poprzez wiarę w to, że każdy człowiek w którymś momencie swojego życia staje przed możliwością wyboru tego, czy chce należeć do Kościoła, czy też nie. Kajetan natomiast, rozszerzając ten pogląd, głosił, że w przypadku umierających nieochrzczonych dzieci występuje tzw. przedśmiertne „oświecenie" (2), pozwalające im w sposób wolny dokonać wyboru Boga.
De Vio to także filozof zaliczany do
klasyków teorii analogii; metafizyka zawdzięcza mu rozróżnienie jej
trzech typów. Wśród analogii nierówności, atrybucji i proporcjonalności,
za analogię właściwą uważa się tę ostatnią.
Do spuścizny kardynała Kajetana zaliczano 157
prac, z czego większość stanowią komentarze do dzieł Akwinaty. Pisma
(wraz z datami ich powstania) zostały skatalogowane przez J. F. Gronera.
1. U. Birnstein, Who is who der Reformation, 2014, 97-98.
2. V. Leppin, Das Zeitalter der Reformation: Eine Welt im Übergang. WBG (Wissenschaftliche Buchgesellschaft), Von Wittenberg nach Rom: der Luther-Prozess. III. Öffentliche Debatte, 2009, 53–60.
3. C. Lindberg, The Reformation Theologians: An Introduction to Theology in the Early Modern Period, 2017, 269f.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz