Obóz reformatorów nie był tolerancyjny we współczesnym
rozumieniu tego słowa. Wprawdzie Doktor Luter uważał, że nikogo nie można
zmusić do wiary i Ewangelii, jednocześnie pozostawał nieustępliwym orędownikiem
tego, co stoi w Biblii. Zarówno ruch szwajcarski jak i wittenberski dążył do bezwarunkowej
organizacji życia chrześcijańskiego w oparciu o dogmatyczną czystość rozumianą
jako wierność Słowu, co wykluczało jakikolwiek dialog z innym światopoglądem...
Szczególnie
napięte okazały się stosunki z wyznawcami islamu i judaizmu. Niechęć tzw. późnego Lutra do jednych i drugich wynikała z przekonania, że co przeczy Słowu Bożemu,
pochodzi od szatana. Postawa ta nie ma nic wspólnego z rasistowskimi poglądami
nazistów, którzy tak często powoływali się na pisma Ojca Reformacji. Odnowiciel
Kościoła nigdy nie propagował unicestwienia ani Żydów, ani Turków. Jeszcze na
początku lat 20-stych XVI wieku zauważył, iż Syna Bożego urodziła Maria z
pokolenia Judy a tym samym chrześcijanie i Żydzi mają te same korzenie.
Traktatów politycznych Lutra napisanych przed 500 laty nie można brać
dosłownie, bowiem najczęściej odnoszą się do bieżących wydarzeń historycznych.
Czyniąc inaczej, popadamy w pułapkę intelektualną (jako że nasza aktualna
sytuacja jest zupełnie inna) i wyrządzamy Lutrowi krzywdę i niesprawiedliwość,
nie dając mu szansy na wyjaśnienie i ewentualną zmianę stanowiska. W XVI wieku
Imperium Osmańskie zagrażało militarnie Europie, Turcy chcieli islamizacji
kontynentu. Marcin Luter widział w sobie obrońcę wartości chrześcijańskich.
Trudno mu było zatem szukać porozumienia w atmosferze wymuszanej dominacji.
Warto jednak wspomnieć, że wittenberski Reformator przypomniał cesarzowi
Karolowi V, iż bronią chrześcijanina jest Słowo Boże a nie miecz. Tym samym dał
Habsburgowi do zrozumienia, że nie może on mienić się jedynym przedstawicielem
chrześcijańskiej Europy...
Bolesne
doświadczenia wojny chłopskiej i wzrastający sprzeciw wobec nieugiętej postawy
obozu wittenberskiego, wymusiły złagodnienie stanowiska Lutra. Reformator
skoncentrował się na nawoływaniu do powrotu ku źródłom wiary aniżeli walczeniu
z przeciwnikiem. Na przestrzeni lat rozwojowi tolerancji sprzyjał bądź go
hamował wizerunek Doktora Marcina w poszczególnych epokach. W czasach ortodoksji
luterańskiej (1550-1780) Reformator był uważany za nieomylnego nauczyciela,
wiek później - np. przez Immanuela Kanta - za bohatera wiary, dopiero niemiecki
filozof z przełomu XVIII i XIX stulecia, Johann Gottlieb Fichte, zwrócił uwagę
na ewangelicki etos swobody sumienia i zwrócenie się ku indywidualnej
pobożności.
Europejska
wolność słowa zrodziła się raczej z ulegającej zmianie w oparciu o reformacyjne
postulaty gospodarki kontynentu. Miało to miejsce zwłaszcza w XVII wieku, gdy
po wojnie trzydziestoletniej uznano ewangelicyzm reformowany (kalwinizm) za
równoprawny nurt chrześcijaństwa i rozdzielono sprawy państwowe od religijnych.
W tym samym czasie, w krajach zachodnich nastąpiła szczególnie intensywna
wymiana intelektualna pomiędzy Żydami a chrześcijanami. W takich miastach jak
Amsterdam współżycie ludzi obu wyznań stawało się coraz bardziej oczywiste. Ich
relacje na poziomie ekonomiczno-społecznym zyskiwały na znaczeniu, przede
wszystkim codzienne problemy życia w diasporze, mniejszości religijnej oraz
związane z tym bycie obcym, które kalwini dzielili z Żydami a także jedno i to
samo miejsce ucieczki - jak na przykład Hamburg - zacieśniały wzajemne
stosunki. Niejako na wygnaniu znajdowały się pojedyncze parafie ewangelickie w
katolickiej Nadrenii, istniały jednak bez większych problemów. To XIX-wieczna
teologia propagowała wolność i niezależność sumienia każdego wyznawcy Chrystusa,
z której powstał ideologiczny pluralizm. Drogą wspólnej rozmowy i modlitwy
odpowiedziały rozmaite odłamy chrześcijańskie na postępującą laicyzację
społeczeństw.
Druga połowa XIX wieku to okres powstawania międzynarodowych związków (np. Alians Ewangeliczny, Konferencja Biskupów Anglikańskich w Lambeth).
Jedną z osób, które szczególnie przyczyniły się do szerzenia idei ekumenizmu wśród młodych był Brat Roger, syn kalwińskiego pastora ze Szwajcarii, założyciel Wspólnoty Taizé. Jego wizja jedności chrześcijan wypływała z przekonania, że Jezus nie przyszedł założyć jeszcze jednej religii, lecz by objawić miłość Boga i pojednać ludzi między sobą. Dlatego chrześcijanie mogą się pojednać z sobą poprzez wspólną modlitwę, umożliwiając Duchowi Świętemu działanie w sercach. Również wśród katolików zrodziło się z czasem gorące pragnienie pojednania z innymi kościołami. W 1928 roku papież Pius XI wykazał negatywny wpływ ruchu ekumenicznego na wiarę w encyklice Mortalium animos. Dwadzieścia lat później, Święte Oficjum nie pozwoliło wiernym na udział w Zgromadzeniu Ogólnym Światowej Rady Kościołów w Amsterdamie. Dopiero za pontyfikatu Jana XXIII stosunek do ruchu ekumenicznego uległ zmianie. W 1960 roku powołano Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan, który miał za zadanie nawiązanie kontaktu z innymi kościołami nierzymskokatolickimi.
W okresie pontyfikatu Jana Pawła II zaangażowanie Kościoła rzymskokatolickiego w ruch ekumeniczny nasiliło się. Sprzyjały temu jego liczne podróże. W trakcie niektórych z nich spotykał się z przedstawicielami Kościołów nierzymskokatolickich i organizacji ekumenicznych. Podczas innych odwiedzał państwa, gdzie większość ludności stanowili wyznawcy nierzymskiego katolicyzmu. Do pozostałych aspektów działalności papieskiej na rzecz szerzenia ruchu ekumenicznego należały: zorganizowanie w 1986 roku w Asyżu Dnia Modlitw o Pokój, wyznanie win Kościoła rzymskokatolickiego wobec niekatolików, wydanie w 1983 roku „Listu z okazji 500-lecia urodzin M. Lutra", w 1995 – listu apostolskiego „Orientale lumen". Jan Paweł II podjął działalność w kierunku dialogu ekumenicznego, m.in. przyjmując w 1994 roku wspólnie z Asyryjskim Kościołem Wschodu deklarację chrystologiczną.
Druga połowa XIX wieku to okres powstawania międzynarodowych związków (np. Alians Ewangeliczny, Konferencja Biskupów Anglikańskich w Lambeth).
Jedną z osób, które szczególnie przyczyniły się do szerzenia idei ekumenizmu wśród młodych był Brat Roger, syn kalwińskiego pastora ze Szwajcarii, założyciel Wspólnoty Taizé. Jego wizja jedności chrześcijan wypływała z przekonania, że Jezus nie przyszedł założyć jeszcze jednej religii, lecz by objawić miłość Boga i pojednać ludzi między sobą. Dlatego chrześcijanie mogą się pojednać z sobą poprzez wspólną modlitwę, umożliwiając Duchowi Świętemu działanie w sercach. Również wśród katolików zrodziło się z czasem gorące pragnienie pojednania z innymi kościołami. W 1928 roku papież Pius XI wykazał negatywny wpływ ruchu ekumenicznego na wiarę w encyklice Mortalium animos. Dwadzieścia lat później, Święte Oficjum nie pozwoliło wiernym na udział w Zgromadzeniu Ogólnym Światowej Rady Kościołów w Amsterdamie. Dopiero za pontyfikatu Jana XXIII stosunek do ruchu ekumenicznego uległ zmianie. W 1960 roku powołano Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan, który miał za zadanie nawiązanie kontaktu z innymi kościołami nierzymskokatolickimi.
W okresie pontyfikatu Jana Pawła II zaangażowanie Kościoła rzymskokatolickiego w ruch ekumeniczny nasiliło się. Sprzyjały temu jego liczne podróże. W trakcie niektórych z nich spotykał się z przedstawicielami Kościołów nierzymskokatolickich i organizacji ekumenicznych. Podczas innych odwiedzał państwa, gdzie większość ludności stanowili wyznawcy nierzymskiego katolicyzmu. Do pozostałych aspektów działalności papieskiej na rzecz szerzenia ruchu ekumenicznego należały: zorganizowanie w 1986 roku w Asyżu Dnia Modlitw o Pokój, wyznanie win Kościoła rzymskokatolickiego wobec niekatolików, wydanie w 1983 roku „Listu z okazji 500-lecia urodzin M. Lutra", w 1995 – listu apostolskiego „Orientale lumen". Jan Paweł II podjął działalność w kierunku dialogu ekumenicznego, m.in. przyjmując w 1994 roku wspólnie z Asyryjskim Kościołem Wschodu deklarację chrystologiczną.
Literatura:
2. Tolerieren. In: Fr. Kluge, S. Elmar (Bearb.), Kluge. Etymologisches Wörterbuch der deutschen Sprache, 252011.
3. W. Schwendenmann, Calvin, Castellio und die Menschenrechte – einen Menschen töten heißt nicht eine Lehre verteidigen, sondern einen Menschen töten, Zeitschrift für Religionspädagogik 8 (2009), Heft 2, 143-160.
4.https://www.philopage.de/papers/denkwege_zu_luther_reformation_und_toleranz_web.pdf (2017).
5.https://www.evangelisch.de/inhalte/89233/17-10-2013/kaessmann-luther-wurde-eigenen-anspruechen-toleranz-nicht-gerecht [abgerufen am 17. Oktober 2013].
6. "Address of John Paul II to the Representatives of the Christian Churches and Ecclesial Communities and of the World Religions" (1986) retrieved 1 June 2007.
7. Dignitatis humanae, Decree on Religious Freedom, 1965, retrieved 1 June 2007.
8. Blessed John Paul II: World religions (ang.). Encyclopaedia Britannica. [dostęp 2013-08-29].
9. Blessed John Paul II: Final years (ang.). Encyclopaedia Britannica. [dostęp 2013-08-29].
11. L. T. Jensen, Reformation og Toleranse: En Historisk Analyse, 2015, 56-89.
12. E. M. Østby, Tro og Toleranse: Reformasjonens Innflytelse i Norge, 2016, 34-45.
13. J. S. Hultman, Reformation och Tolerans: En Historisk Översikt, 2015, 89-95.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz